CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 14 March 2012

Jalan2 Cameron Highlands

Sempena cuti sekolah ini, kami sekeluarga bersama2 family en. suami berjalan2 ke Cameron Highlands hujung minggu lepas..nak kata berjalan-jalan sangat itu idakle..byknye berehat2 dan acara makan2 di apartment 3 bilik saje..al-maklumlah..rakyat jelatanya ramai, nak nak plak ada baby 3 org..sudahnya lebih selesa berehat2 di apartment saje...the only places yang ktiorg gi visit hanyalah strawberry farm and mardi..tgk bunga2 pokok2 beraneka warna..cantik sgt bunga2 kat sana..indah sgt ciptaan yang Maha Esa..

Hari Isnin lepas, bertolak balik agak lewat..sebab sebelum balik tu, shopping2 la skit cenderamata nak bawa balik dan of course le sayur2an yang fresh nak bawa balik kan? Tp saya tak la beli sayur, cuma bawa balik jagung n sweet potato aje..itu je barang2 yang tahan lama..yang lain2 tak berani nak beli takut tak sempat nak masak..heheh..



Sebenarnya..itu hanyalah bunga2 cerita di sebalik kisah jalan-jalan cameron highland kami..ada satu kisah yang sangat berbekas di hati saya..dan memberi pengajaran yang sangat bermakna utk diri yang jahil ni..kisah ni berkaitan dengan kakak..

On the way balik, kitorg singgah di satu masjid just after turun dari cameron kat Tapah tu..en suami turun solat..saya dan budak2 tunggu dalam kereta..anak2 sumenye nyenyak tido keletihan..pada masa en suami turun itu, ada jugak terpk nak kejut kakak ke tidak utk solat..waktu tu agak lewat jugak..dah pukul 5 ptg, kalo berenti lama2 silap aribulan pukul 9 belom tentu sampai rumah lagik. saya pulak bercuti..malasnye rasa nak turun temankan kakak sebab sedang pangku si kecik yang tido. Kalau bertukar tangan nanti, konfem jaga budak kecik ni..ada gak terpk2 kalau saya tak kejut dia solat, nanti kakak tak rasa pentingnya solat ni dalam keadaan apa sekali pun..solat ni boleh ada exception bila susah nak solat..arghh..memang susah nak decide antara bisikan syaitan dan apa yang betol..akhirnya apa keputusan saya?

Iye..last2 saya tewas..saya termakan bisikan syaitan..tak payah la kejutkan die..die belom baligh lagik..tak de dosa..lagipun nak cepat ni..kang lambat payah..en suami nak sambung bekerja lagi malam nanti..bos dah berkali2 tipon suh buat keje..bila en suami masuk ke kereta kembali, saya tanyakan padanya..akhirnya kami sepakat tak payah kejut kakak..:(

Sampai di Shah Alam, singgah sekejap di Giant nak beli dinner..saya kuar beli dinner, yang lain sume tinggal saje di keta..kakak masa tu pun masih lagi tido..sekembalinya saya ke kereta setelah membeli makanan, kakak tengah menangis semahu-mahunya..saya tanya pada en suami, kenapa..rupa-rupanya kakak menangis sedih sebab tak kejutkan dia solat asar+zohor..ya Allah..bersalahnya rasa di hati..Allah sahaja yang tahu..menyesal tak sudah sebab tak kejutkan die..menyesal sgt sebab pentingkan diri sendiri...lagi remuk hati bila en suami bisik, die menangis sebab takut nanti masuk neraka..ya Allah..bergenang air mata..memang rasa nak nangis sangat!

Terus saya minta maaf pada kakak..saya ngaku ini salah saya..saya yang tak kejutkan dia..saya silap..balik nanti saya pesan kakak kena terus qado solat..dan minta ampun pada Allah sebab tinggalkan solat..saya katakan pada dia, kakak tak salah sebab kakak tidur..mama yang salah sebab tak kejutkan kakak..mama pun kena mohon ampun pada Allah sebab mama tak kejut kakak..:(. Memang sangat2 saya menyesal..sebab saya selalu pesan pada anak2 biar apa pun keadaan, solat tak bole tinggal..sakit pun kena solat..solat bukan di rumah sahaja..mana2 pegi pun musti kena solat..bila jadik macam ini..terasa sangat saya tidak berpegang dengan prinsip sendiri..:(

So kepada pembaca sekelian, saya share kisah ini di sini supaya boleh diambil iktibar..tolong jangan ulangi kesilapan yang sama..biarlah lambat skit pun, yang penting solat kita terjaga..terutama sekali di saat-saat yang mana kita sedang mendidik anak solat..sebab inilah masanya kita nak download betapa pentingnya solat..dan didikan mustilah seiring dengan perbuatan, bukan hanya kata-kata nasihat semata..supaya ia tertanam dan melekat dalam jiwa anak-anak kita..jangan jadi macam saya..sungguh saya menyesal tak sudah! Saya hanya berdoa agar kisah ini tidak menjejaskan pendirian anak saya yang mana dia mesti solat walau apa keadaan sekalipun..

No comments: