CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 15 May 2013

Doa Anak Bijak


Assalamualaikum semua,

Hari ni terasa nak berkongsi satu doa yang saya dapat, Alhamdulillah melalui rancangan Tanyalah Ustaz TV9. Sudah lama sebenarnya saya tonton rancangan ini dan berhajat hendak mengamalkannya. Menurut ustaz, doa ini adalah doa yang Rasulallah SAW bacakan pada Ibn Abbas sambil usapkan kepalanya semasa beliau masih kanak-kanak. Alhamdulillah, berkat doa ini Ibn Abbas menjadi seorang yang bijak dalam ilmu dan sangat tawaduk. Ibn Abbas adalah antara yang paling banyak meriwayatkan Hadith Rasulallah SAW.

Jom kita amalkan doa ini pada anak-anak kita. Bacalah sambil mengusap kepala anak-anak sebelum mereka ke sekolah..


للَّهُمَّ فَقِّاهْهُ فِي الدِّينِ وَعَلِّمْهُ التَّأْوِيلَ


 Ya Allah, jadikan dia seorang yang faqih dalam agama dan seorang yang bijak dalam ilmu takwil

Untuk anak perempuan gantikan "faqihhu" kepada "faqihha" begitu juga pada "a'limhu' kepada "a'limha"

Insya-Allah..semoga anak-anak kita menjadi anak-anak yang bijak terutamanya dalam ilmu agama. Anak-anak saya, terutamanya Abang Azeem sangat suka bila saya letakkan tangan pada kepalanya dan bacakan doa ini. Bila Mama terlupa, Abang mesti ingatkan. Boleh dijadikan satu moment yang istimewa ibu dan anak-anak setiap hari..biar pun singkat tapi berkualiti insya-Allah..

Nota: Takwil secara ringkas bermaksud memahami maksud tersirat, berbanding tafsir yang bermaksud memahami makna tersurat..Wallahua'lam

No comments: