CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday 16 September 2011

Maksud Bacaan Duduk Di Antara 2 Sujud

Actually, dah lama simpan niat nak cuba improvekan solat. I just feel that the first step I got to take to change myself is through solat..nak-nak bila tgk rancangan bual cara ngan Wardina..on perjalanan hidup dia untuk die berubah..Wardina pun ada mention the same thing...die took one step at a time..and it begins with solat..

So niatnya..saya rasa kalo nak improve solat, kena la faham bacaan-bacaan dlm solat. Pernah tanya kat Mama, tau tak apa maksud bacaan2 dlm solat..mama kata tahu..lepas tu abih kat situ je..tak berusaha beria pun nak carik. Padahal dunia cyber ni..hanya perlu tanya En Google je kan? Tp tu la..sikap bertangguh-tangguh tu mmg payah nak ubah..

Tapi, Alhamdulillah dengan izin Allah, tanpa saya sangka2 sedang dok asyik tgk2 facebook, click sana click sini terjumpa satu blog..yang share maksud bacaan semasa duduk di antara dua sujud. Ya Allah rasa sonok sangat..bila dah tau maknanya..mmg terasa dlm hati..ya Allah selama ni main baca je..tak faham pun maksud..tak penah sampai dalam hati..bagi saya, indah sgt maksud bacaan2 tu..padan lah ustaz2 and ustazah2 selalu cakap, kalo solat kita jaga, insya-Allah kita tak akan sesat..solat mencegah kita dari kemungkaran..sekarang baru saya faham, baru tersentuh hati saya ni..bacaan2 dalam solat itu adalah satu doa..dan doa yang kita baca itu mmg dah cantik sgt susunannya..masya-Allah! Besar sungguh maksudnya..Makin terasa diri ni jahil..cetek nye ilmu yg ada..tp tak apalah, janji kita belajar ye dak?

So utk rekod diri sendiri..ini lah maksud bacaan duduk di antara dua sujud..harap dpt beri manfaat pada yang lain yang belum tahu mcm saya sebelum ni..maklumla saya tak belajar bahasa Arab..(hmm..apesal la dulu tak belajar B.Arab ek..?). Dan semoga kita akan hayati maksud2nya semasa solat..amiiin



Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)

Warhamni (sayangi aku)

Wajburnii (tutuplah aib-aibku)

Warfa'nii (angkatlah darjatku)

Warzuqnii (berilah aku rezeki)

Wahdinii (berilah aku petunjuk)

Wa'Aafinii (sihatkan aku)

Wa'fuannii (maafkan aku)


Cantikkan maksudnye..insya-Allah lepas ni bole carik maksud bacaan masa sujud plak..kalo ada sapa2 yang tahu..tlg share ek..

No comments: