CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday 30 September 2011

Some notes on Abang

Was going through all my entries on this blog..tetiba rasa nostalgia plak baca kisah2 yang pernah ditulis..ahaks..maklum la cik asz ni bukan jenis thougtful type..nak nostalgia-nostalgia setakat apa yg lekat kat kepala, tp tak penah rasa nak tulis kat mana-mana. Sepanjang hidup ni, belom pernah ada personal diary..kan ke cik asz ni tak suke membuat essay..sampai tulis diary pun rasa cam tulis essay..:D

Ooopss, that's not the point. The point I'm trying to jot down here today is on my first son which we called Abang..Just notice, I didn't mention so much about him here..most of the time pasal Kakak and adiknye Aisy. I felt quilty already..tetiba rasa takut, nanti Abg akan terasa..I didn't want him to feel that Mama dia ni neglect die plak..sian kat Abg..

Well..maybe the reason why I didn't write so much about him is because Abg anak yang sangat baik..sangat tak banyak kerenah. Daripada die mula lahir sampailah sekarang..mmg senang sgt jaga Abg..die bukan jenis kuat nangis, bukan jenis tak tido malam..memang senang sangat lah..bila dipikirkan balik, mmg saya tak ingat susah jaga die masa dlm pantang..

Abang hatinya sangat fragile..walaupun Abg anak lelaki, tapi hati Abg lagi halus daripada Kakak. Masa kecik dulu, jangan tersilap naik suara, Abg terus je berderai menangis. So, saya memang tak penah naik suara dengan Abg.

Before Aisy lahir, Abg manja sangat ngan Mama. Kalo suh pilih antara Mama atau Ayah, Abg musti pilih Mama..Tapi sejak Abg dah ada adik ni, Abg lagi banyak carik Ayah daripada Mamanya..sebab nya saya sibuk dengan adiknya, yang perlukan perhatian saya. At the same time, saya banyak focus pada kakak, sebab kakak dah sekolah rendah..jadiknya, perhatian untuk Abg dah kurang..hmm..

Maybe sebab saya rasa Abg lebih mudah nak dibentuk, kalo compare ngan Kakak..saya tak payah cakap banyak2 kali or tak payah naik suara baru Abg nak dengar cakap..cukup dengan beri dia sedikit pujian, Abg akan terus buat apa yang Mamanya suruh..contohnye semlm, saya puji dia pandai ambil wuduk, saya puji dia baik, daripada malas nak amik wuduk, Abg terus bangun pegi bilik air ambik wuduk sambil saya perhatikan dia.. Terus good mood nak solat..I guess Abg dah rindu perhatian saya agaknya..dia memang tak demand, ckop dengan sedikit perhatian, Abg dah puas ati..

Hmm..tetiba rasa bersalah bersarang kat hati..saya tak patut amik kesempatan dengan sikap Abg yang baik ni..dia juga anak saya seperti yang lain..dia jugak kanak2 yang perlukan perhatian. Saya jadi takut, takut kalo Abg ada rasa hati, dan dia pendamkan sahaja tanpa saya sedari..Ya Allah, terima kasih kena diundang perasaan sebegini..

No comments: