CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 30 May 2012

Weaning off journey - Aisy Hakimi

Uish..lama plak saya tak bersiaran ye..nak kata busy, tak jugak..workload biasa-biasa aje..nak kata tak de idea..tak jugak..ada idea tp akhirnya tak de mood plak nak menaip..bukan apa, saya lebih suka bila tulis dari hati..lebih bermakna dan harapnya lebih sampai kepada org yg membaca..cewah..apa pun itu sume hanya alasan semata-mata..:D

Well, back to the main topic, my little angle Aisy in now on formula milk already..akhirnya, setelah cukup 2 tahun seminggu, perut Aisy dah merasa susu formula..Alhamdulillah, Allah izinkan saya merasai betapa tak sampai hatinya nak bagi die susu formula..but I guess it's time..otherwise bekalan yang ada maybe tak ckup lagi tuk die. Ramai yang menegur sebenarnya, nampak susut badan Aisy..dan saya takut salah satu sebabnya ialah tak ckop bekalan susu..

His reaction at first was..tak suke! <bangga kejap sebab Aisy lagi suka susu ibu dr susu formula..heheh>  Sampai nampak botol susu trus tak mo..nangis tak payah cakap la..sayu sgt hati ni dengarnya..kadang2 rasa macam nak mengalah, tp kenangkan dah sampai waktu, Aisy kena la belajar minum susu formula. Memang ada rasa macam tak puas lagi nyusu dia, rasa cam kejaap je dia dah 2 tahun, tp saya tahu, lambat laun musti kena gak kan? Lagipun saya dah jalankan tanggungjawab saya selama 2 tahun ni..so tak perlu ada rasa bersalah di situ..iye dak?

Alhamdulillah, dengan kerjasama dari nursery, after a week, Aisy dah boleh terima susu formula. Cuma kat rumah aje die tak mau sebab mamanya ada..tapi masuk minggu ke-2 dia dah boleh terima susu formula even masa saya ada kat umah pun. Sekarang ni dah masuk minggu ke-3, Alhamdulillah nampak dia dah boleh terima sepenuhnya. Tp Aisy tak fully weaning off lagik..Mamanya ni macam tak sampai hati lagi..biarlah it happens naturally..meaning biar Aisy sendiri yang lupa..so far malam waktu tido Aisy masih on mom's milk. Hujung minggu, siang kadang2 dia nak manja..dia carik mama dia..

Budak kecik yang pandai buat muka pelik..eheh

I would saya Aisy is still in the transforming process from EBM to Formula..still supply EBM to nursery plus formula milk until today. Alhamdulillah ada sebulan lagi stock EBM tuk Aisy..and am sure akan rasa sedih when we reached the last bottle..oh just for my reference in future the process and perhaps this would be benificial for others as well.

         First day & 2nd day                   - 1 bottle of formula milk, the rest EBM
         The next 3rd day until a week   - maintain the same quantity
         Second week                              - 2 bottle of formula milk, the rest EBM
         3rd week  until EBM exhausted - 3 bottle of formula milk, the rest EBM

Slow and steady..provided you have ample EBM stock that is..

Cuma satu saja hajat saya yang masih belum kesampaian..naluri saya hendakkan Aisy amik susu formula yang susu kambing..cause the next best milk after mom's milk is susu kambing. Tp buat masa ni, ada sedikit berbeza pendapat di situ dengan en suami..jadi saya pasrah saje dengan susu lembu itu..for those yang berhajat nak tau pasal susu kambing formula, boleh la jenguk website karihome ni. Kredit to my dear friend CT yang introduce this to me. Thanks CT..tp belom sampai hajat ni..saya hanya mampu berdoa dlm diam2 semoga ada rezeki Aisy tuk ni..if not full, part time pun OK..:D

Well, looks like my breastfeeding journey has almost come the its end..skang sedang mengumpul botol2 kosong tuk disimpan. ..Alhamdulillah, ada rasa puas dapat susukan Aisy full selama 2 years..Alhamdulillah kerana dengan izinNya Allah kurniakan pada saya kekuatan, keazaman dan kesabaran untuk capai tahap ini..syukur ya Allah..

"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan"

No comments: