CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday 30 July 2012

Sedekah

Sedih bila dikenangkan masih ada yang berkira-kira bila tiba masa untuk menderma. Tambah-tambah pula di bulan Ramadhan yang mulia ini..Bukankah Allah telah jelaskan, semua rezeki ini datangnya daripada Allah, semua itu milikNya..bukan milik kita. Mengapa kita manusia ini, bila Allah beri pinjam sedikit rezeki, kita anggap semuanya hak milik kita, melekat dalam hati hingga timbul rasa sukar untuk menghulurkan pada mereka yang memerlukan? Astaghfirullah..

Dari Abu Hurairah r.a - "Tidak akan berkurang hartamu kerana SEDEKAH"
(HR Muslim)

Rezeki itu datangnya daripada Allah, kenapa kita takut rezeki akan berkurang bila kita salurkan ke jalan Allah..Teringat kata ustaz, andai ada perasaan begini, ulamak mengatakan kita seolah-olah bersangka buruk pada Allah..Astaghfirullahalazim..Nauzubillah!

Tidak yakinkah kita dengan janji-janji Allah? Antaranya:

"Perumpamaan orang-orang yang membelanjakan harta mereka (bersedekah) pada jalan Allah laksana sebiji (benih) yang tumbuh menjadi tujuh tangkai, setiap tangkai ada seratus biji. Dan Allah akan melipatgandakan ganjaran-Nya kepada siapa yand dusukaiNya dan Tuhan itu Maha Luas pemberianNya dan Maha Mengetahu" - Al Baqarah : 261

Ya Allah, besarnya ganjaran yang Allah janjikan di akhirat sana, namun rata-rata kita manusia lebih kejarkan nikmat yang sedikit dan tidak kekal di dunia ini..marilah kita sama-sama berusaha bina keyakinan pada Allah s.w.t. Sesungguhnya janji-janji Allah itu pasti benar!

No comments: