CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 21 November 2012

Bercakap dengan budak kecik Aisy

Anak Mama sorang ni makin petah bercakap..somehow this boy byk amik traits kakaknye masa kecik..dah le rupa pun ada iras as compared to Abang nye, perangai pun sangat2 dekat dengan cara kakaknya masa kecik2 dulu..sebab tu dia n kakak sangat close as compared to die ngan Abg..tapi Aisy lagi suke main dengan Abg dan sangat suke tiru gaya Abangnya..Apa Abang dia buat..itu la dia nak ikut..

Sejak akhir2 ni kepetahan dia bercakap memang sangat2 tak tahan di dengar..music to our ears actually. Perkataan-perkataan yang dia pilih kekadang buat kami terkedu..heheheh..so I decided to jot something down here..tho it will not reflect his intonation..takpe la cukup untuk dibuat kenangan..

1. Satu hari ayahnya baru pulang daripada masjid..Aisy tanya
   " Ayah..ayah dah solat?" Kebetulan ayah tak dengar sebab sibuk di dapur buat air. Jadi Aisy tanya lagik
   " Ayah..ayah dah solat?" mujur ayah dengar akhirnya..so ayah pun jawab
   " Daah.."
   Aisy: " Baguuuuss" hehehe Ayah sambung lagik..
  " Aisy dah solat?"
   Aisy: Dah! Aik masa bila awak solat sayang...? heheh

2. Sedang bersantai di dalam  bilik..tetiba ayahnya kata..
    "Aisy..tido lah.."
    Aisy sambil nyanyi2 melodi ciptaan sendiri.." Aisy tak boleh tido..Aisy tak bole tido.."
    dan seterusnya dia bersambung dengan lirik ciptaan sendiri..Mama berjaya record separuh jalan aje..

3. Di dalam kereta on the way nak pergi kenduri, Aisy sibuk nak duduk kat bahagian tengah kereta..rebut dengan kakaknya..terkodek-kodek bontot die adjust tempat duduk dengan kakak yang tak mau ngalah..somehow dia puas ati dengan position die tu..terus cakap.."Haa..macam ni baru la betul.."

4. Sempena cuti sekolah ni, Mama ada peluang nak hantar Aisy pergi taska dengan ayah. Selalunya ayah aje yang hantar Aisy..so dalam keta yang tak sampai 5 minit tu, sempat pesan ngan dia nak hantar dia pegi taska ni..takut karang dia tak mau pegi plak..
Mama: Aisy..nak pegi mana ni?
Aisy: Nak pegi jalan lah
Mama: Tak lah..Aisy nak pegi taska ni..
nampak je kelibat taska..trus Aisy cakap
"Haa..dah sampai.."

Ooh..intonasi nya memang sangat sedap didengar..comel sangat..subhanallah..syukur Alhamdulillah Allah masih pinjamkan dia untuk kami..Allah beri peluang untuk kami rasa terhibur dengan keletahnya yang sangat mencuit hati..Semoga Aisy membesar menjadi anak yang soleh..amiin..

No comments: