CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 23 November 2011

Quotes of the Day..

While driving to work this morning, as a norm saya buka radio ikim..skang ni pagi2 saya memang tertunggu-tunggu slot motivasi pagi..sebab terasa diri kurang motivasi..hehe..jadi harus diisi hati saya ini dengan kata-kata yang baik-baik dan positif..dengan harapan hari saya hari ni akan bermula dengan sesuatu yang baik..:D

Oh topic pagi pasal makanan hati..saya tak dpt tangkap siapa yang bercakap pagi ni..takpe, yang penting isi kandungan penyampaian tu kan? Sejak dua menjak ni, saya memang suka dengar bab-bab hati ni..terasa hati saya sangat lama dah tak dimaintain..entah bape tebal karatnye tak tau lah..jadi memang berminat sangatlah nak tau macam mana nak kikis karat-karat tu kan..Alhamdulillah, pagi ni Allah sampaikan pada saya melalui radio ikim..

Sebenarnya, tak byk yg lekat kat kepala otak ni..yang melekatnya satu 'quote' ni..daripada Allah s.w.t.

'Sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi, silih pergantian antara siang dan malam, terdapat tanda-tanda bagi orang yang BERAKAL FIKIRAN. Siapakah mereka itu....merekalah yang sentiasa mengingati Allah dalam keadaan mereka berdiri...dalam keadaan duduk...dan dalam keadaaan berbaring, seraya mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi, lantas mereka berkata....'Maha Suci Allah, tidaklah Engkau menciptakan semua ini dengan sia-sia....Maha Suci Engkau, maka jauhkanlah kami dari azab api neraka' - Al Imran:191

Saya terpanggil nak share di sini sebab seperti biasa 'kebetulan' bila buka FB pagi ni, dari FB Mukmin Professional..ada jugak dishare quote ni. Bagi saya, ini bukan satu kebetulan sebenarnya. Saya ambil ini sebagai peringatan Allah pada saya, supaya saya hayati maksud ayat di atas. Saya ni memang, cakap sekali, dengar tp tak masuk..dua kali dengar..baru terasa eh..nak kena bagi perhatian ni..Jadinya, saya 'jot down' ayat ni di sini..senang saya nak refer nanti in case 'laluan' saya hampir terpelencong ke arah lain..heheh..

Baru terkesan dengan kata-kata ustaz kat radio tadi. Antara makanan hati ialah berzikir pada Allah dan berfikir tentang kesabaran Allah. Ustaz kata, sambil-sambil driving tu, apa yang kita dok buat? Eloklah kalau masa memandu tu, kita pandang alam..dan berfikir kaitkan dengan penciptaan Allah. Agar kita rasa betapa besarnya kuasa Allah dan nikmat yang Allah beri pada kita. Kita mampukah nak hidupkan pokok-pokok di tepi jalan? Kita mampukah nak bina bangunan tinggi dan hebat2 kalo bukan Allah beri ilham pada manusia? Inilah antara makan-makanan hati..jangan biarkan hati kita kosong kata ustaz..

Kalau dulu saya sangat tak suka driving..skang ni ikhlasnya saya tak kisah kalau saya kena drive sendiri pegi keje..Ini lah "me" time utk saya. Sorang-sorang dalam keta, dengar motivasi pagi, saya selesa dan bebas nak berfikir dan muhasabah diri..petang balik keje pun sama..another 'me' time utk saya sebelom saya punch card kerja no.1 di umah..:D. Sudahnya traffic jem tu adalah satu opportunity utk saya ada lebih "me" time..:D. Amacam positif tak pagi ni?

No comments: