CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday 24 February 2012

Kecil Hati

Alhamdulillah hari ni sampai sangat awal..kuar 5 mins earlier than yesterday..and traffic is so much smooth..maybe sebab hari ni Friday kut..Alhamdulillah parking free hari ni..boleh pilih mana2 tempat nak pilih..:D. Rasa sangat lega..

Pagi tadi as usual dengar balik rakaman ikimfim slot dengan Ustaz Pahrol..tetiba rasa terkesan dengan jawapan Ustad pasal persoalan bagaimana nak uruskan hati apabila disakiti..Ustad jawab dengan persoalan, kenapa kita senang sakit hati, sedangkan mungkin lain orang mungkin rasa biasa-biasa aja..jawapannya sebab E.G.O..kita letakkan expectation yang tinggi pada orang lain, supaya orang melayan kita dengan sekian cara..jadi apabila orang itu tidak layan kita seperti yang kita jangkakan, kita mudah kecik hati..jadik, untuk tidak mudah kecik hati, janganlah letak expectation pada orang, biarlah biasa-biasa aja..sebab kita manusia sama saja..kita hamba Allah..

Ustad tambah lagik, yang sangat saya terasa, katanya orang yang mudah kecil hati ni, hatinya sangat rapuh..<kalo Prof Muhaya dia kata orang yang mudah kecik ati ni, hati kecil..:D>. ..kenapa rapuh? sebab hatinya tak kuat..kenapa tak kuat? Sebab hati tak beriman dengan mantap dan kukuh pada Allah..

Termenung sekejap..mari kita sama-sama muhasabah diri di hari Jumaat yang Mulia ni..

No comments: