CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 19 October 2011

Minggu Peperiksaan

Ye..sungguh skema title saya hari ni..dah namanya periksa..harusla skema..hihi..ades tak tahan sungguh dengan ayat2 skema ni..

Back to the topic, rata-rata saya nampak status di FB, ibu2 luangkan masa dengan anak2 belajar minggu ni sebab peksa akhir tahun..as for us - me+kakak+abang..this week is exam free week! Yesszaa..Ye, sekolah kakak dah start peksa 2 minggu lepas lagik..I would say sekolah die among yang terawal start peksa kut..Saya tak sangka langsung cepat, sebab ingatkan paling awal sekolah start peksa ni minggu lepas..apa2 pun Alhamdulillah dah abih peksa..cuma skang tunggu result aje la..

Heran kan, kita parents skang ni, anak nak peksa macam mommies plak yang over kan? Kadang2 saya pun konpius, anak yang peksa ke, mak yang peksa..saya plak yang studi lebih dari dia..begitulah tekanan pelajar2 kita skang ni..sekolah rendah lagi dah pressure kena belajar..sebabnya mungkin ramai budak2 yang dah pandai skang..so nak lebih menyerlah kena la outstanding result compare ngan org lain iye dak..kalo dulu, dapat markah 90 kire tinggi abih dah tu..cantek dah..skang ni..sume org target nak dpt 100..uish..kesian kanak2 zaman skang kan..? Saya pernah dengar kat radio, kanak2 di Malaysia menghadapi tekanan sejak dari sekolah rendah lagik..sian..

Ni semua membuatkan saya berfikir..kenapalah kita sekarang ni  terlalu kejarkan sangat sume ini..kenapa kita ibu bapa sangat takut kalau anak dapat result tak elok, takut anak tak dapat masuk U, tapi kurang takut kalau anak tak solat..and akibatnya susah nak masuk syurga..kenapa zaman sekarang, kita terlalu mengejar hal2 dunia, tetapi kurang beri perhatian bab2 persediaan ke sana yang kekal abadi..astaghfirullah..saya hanya mengingatkan diri saya sendiri..kerana saya tau hanya tiga perkara yang boleh membawa bekalan kita ke sana..iaitu anak yang soleh, sedekah jariah dan ilmu yang bermanfaat..

Saya akui saya memang sangat particular bab2 anak periksa..saya punya target melebihi target anak saya sendiri..hingga membuatkan suami saya geleng kepala..katanya saya terlalu menekan anak saya..dia baru darjah satu..kenapa la saya nak tekan dan paksa dia sangat baca buku to make sure dia dapat tempat teratas dlm kelas..alasan saya mudah..zaman sekarang bukan macam zaman dahulu..kalau kita tak kerja keras, usaha lebih, anak kita akan ketinggalan..

Tapi setelah beberapa kali saya mendengar ceramah, biarpun secara live atau melalui radio, membuatkan saya berfikir semula..terngiang-ngiang kata-kata ustaz, kenapa kita takut anak tak masuk universiti, tapi tak takut anak tak masuk syurga? Semalam dari radio, Prof Muhaya pun mention almost the same thing, kita takut anak tak lulus peksa, tapi tak takut anak tinggal solat..Astaghfirullah!

Jadi bagi saya, biar lah seimbang keduanya, dan lebih baik kalau kita beratkan hal2 berkaitan solat dan akhlak anak kita, kerana selepas kita dah tiada di dunia ini, doa2 anak yang soleh dan solehah la yang akan menjadi bekalan tambahan kita..dan saya dah mula nasihatkan anak saya, agar niat dia betol dalam menuntut ilmu..Menuntut ilmu sebab nak jadi org pandai, bole guna ilmu yang ada untuk menolong orang dan supaya memperoleh rezeki yang kemudiannya boleh disalurkan kepada mereka yang memerlukan..semuanya kerana Allah Taala..

No comments: