CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday 20 January 2012

Menjawab Salam

Tak sedar rupa-rupanya dah banyak ari tak mengupdate blog..semlm sempat letak quotes aje..hihi..tp quotes2 yang saya share kat sini, memberi makna buat diri saya..sekadar berkongsi rasa, moga ada yang mendapat mafaat..

Hari ni teringat nak share kat sini berkenaan Menjawab Salam..saya tidak bercadang nak elaborate sangat pasal hukum memberi dan menjawab salam ni..kekawan boleh je google byk blog2 yang share..cuma apa yang saya nak share kat sini..pengajaran yang saya dapat daripada ustaz pasal memberi dan menjawab salam ni minggu lepas.

Tahukan, bila mana orang memberi salam, kita wajib jawab sekurang-kurangnya sama panjang dengan ucapan salam itu atau lebih..kalau kurang, kita bukan dapat pahala..malah mendapat dosa..yang ini saya memang tahu sebab ustazah saya dulu ada share dengan kami. Contohnya, kalau orang memberi salam "Assalamualaikumwarahmatullah hiwabarakatuh" maka wajib lah kita jawab dengan penuh "Wa'alaikummussalam warahmatullah hiwabarakatuh" jugak. Kalau sekadar "Walaikummussalam" atau "Walaikummussalam warahmatullah" maka kita berdosa..

Yang saya sangat terkesannya..selama ni tak tahu pun ini ada tertulis di dalam Al-Quran..ya Allah jahilnya rasa..bila ustaz share..tak tahu kenapa terasa sangat kat hati ni..satu perasaan tak tau cemana nak cakap..konklusinya..waaah..hebatnya Al-Quran ni! <Iye tuk org yang jahil macam saya..>.

Ooh, before terlupa..perintah ini tertulis di Surah An-Nisaa' ayat 86 yang bermaksud:

" Apabila kamu dihormati dengan suatu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik atau balaslah (dengan yang serupa). Sesungguhnya Allah memperhitungkan segala sesuatu"

Jadi, untuk kita nak elak daripada orang lain mendapat dosa, cukuplah kalau kita memberi salam yang ringkas, sebab ramainya orang akan menjawab yang paling ringkas tu. Cukup lah dengan ucapan "Assalamualaikum" dan jawabnya "Wa'alaikummussalam"..insya-Allah lebih terjamin untuk mendapat pahala..

No comments: