CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday 19 October 2012

Isteriku Bukan Bibik

Topik menarik Semanis Kurma semalam..untuk para isteri dan suami..tapi malangnya tak de rezeki nak nengok sendiri..sebabnya semalam hujan, puas ditune sana sini tetap dapat "Service not available". TV1 boleh plak kuar gambo dan suaranya, maka tengok je lah Forum Perdana semalam. Tapi rasanya lagi banyak TV tu tengok saya daripada saya tengok dan dengar dia..hehehe..
 
Anyway, berterima kasih sangat2 pada sahabat FB yang kongsi isi-isi penting topik ni..jadinya saya catatkan di sini serba sedikit yang ada kaitan untuk kita2 yang sudah pun bergelar isteri..
 
1.   Membantu isteri adalah salah satu daripada perlakuan Nabi, berbuat baik dengan isteri adalah tuntutan agama..
 
2.   Suami perlu rasa dirinya bertuah dan bangga apabila membantu isteri kerana Rasulallah pun membantu isteri baginda..
     cik asz - teringat satu hadith popular ni: "Al-Aswad bin Yazid berkata, aku bertanya kepada Aishah r.a, Apakah yang dilakukan oleh Nabi s.a.w. di rumahnya? Aishah menjawab: Beliau membuat tugas keluarganya, iaitu membantu kerja keluarganya, maka apabila masuk waktu sembanhyang beliau pun keluar untuk bersembanhyang
 
3.  Banyak daripada kita tak mensyukuri apa yang kita miliki tapi sering menyesali apa yang belum kita miliki..- kata-kata Ibnu Abbas
4. Suami yang membantu isteri dapat mengurangkan kadar perceraian. Suami yang membantu isteri lebih panjang umur
        
5. Biasakan meminta bantuan dan pertolongan daripada suami. Jangan terlalu manjakan suami. Kalau dah susah sangat, minta tolong anak-anak atau cucu-cucu
 
6.       Tips untuk isteri:
a.       Menghormati suami
b.      Bila nak minta tolong, guna bahasa yang baik
c.       Berterima kasih
d.      Puji hasil pertolongan suami
e.      Gurau senda..

Dalam rumah tangga, it takes two..suami ada peranannya, isteri pun sama..jadi kita isteri-isteri bila nak minta tolong, biarlah dengan bahasa yang baik..dan yang lebih penting ringankan bibir ni ucapkan terima kasih bila suami tolong, dan musti rajin puji-puji..takde kos pun kalau nak puji kan..air liur je..itu pun Allah yang beri..:D. Dan yang penting, bersyukur ada suami yang baik dan beriman..kalaupun dia tak rajin menolong kita, sekurang-kurangnya dia bukan jenis suka keluar malam. Kalau sekali kala dia nak keluar dengan kawan-kawan, izinkan lah dia pergi dengan redha. Kalau niat dia keluar tu nak erat kan silaturrahim apa salahnya..
 
Catatan hari ini lebih kepada peringatan untuk diri sendiri sebenarnya..perlu banyak motivasi ibu-ibu yang dah ada anak tiga dan tiada bibik..heheh..apa-apa pun, kalau semua kerja-kerja kita di rumah niat kerana Allah, nescaya ganjaran daripada Allah itu lebih berharga daripada penghargaan manusia..saya tutup catatan hari ini dengan satu hadith yang diriwayatkan oleh Alu bin Abi Talib bermaksud:
 
“Rasulullah SAW bersabda: Lelaki yang paling baik ialah yang amat baik terhadap isterinya, dan aku adalah yang paling baik terhadap isteriku. Tidak ada seseorang yang memuliakan wanita, kecuali dia seorang yang mulia. Tidak ada yang menghina wanita, kecuali orang yang rendah pekertinya.”(Riwayat Abu Daud).
 
 

No comments: