CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, 24 October 2012

Terima kasih Allah..

Syukur Alhamdulillah, segala pujian hanya milik Allah..Terima kasih Allah kerana masih meminjamkan sedikit lagi waktu untuk hambaNya yang seorang ni hidup di muka bumi..masih bernafas dengan kesihatan yang sangat baik Insya-Allah..masih diberi kudrat untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai isteri, anak dan ibu..Inilah peluang yang sepatutnya digunakan untuk menuai sebanyak-banyaknya tanaman untuk dikutip di sana kelak..insya-Allah seringkali mengingatkan diri sendiri biar ada waktunya saya lupa dah alpa..
 
Bangun saja dari tidur pagi semalam, saya mengucapkan syukur kerana Allah masih beri peluang untuk saya bernafas genap satu tahun lagi tambahan pada umur yang Allah pinjamkan. Syukur masih dipinjamkan mama dan abah serta adik beradik, lebih-lebih lagi bersyukur masih berpeluang untuk hidup bersama dengan suami yang sangat-sangat memahami serta anak-anak yang menceriakan hidup dengan keletah mereka. Juga sangat-sangat bersyukur Allah temukan saya dengan sahabat-sahabat yang sangat-sangat best..tak kira jauh atau dekat, yang seringkali bertanya kabar atau tidak..sangat-sangat berterima kasih atas ucapan dan juga doa-doa yang dipanjatkan untuk saya. Syukur Alhamdulillah, sangat-sangat berterima kasih terutamanya pada mereka yang sudah lama tak saya tanya kabar berita tetapi masih sudi mengirim ucapan. Terima kasih pada Allah kerana dikurniakan ilham pada manusia untuk mencipta facebook sebagai jalan untuk mengeratkan silaturrahim..insya-Allah.
 
Buat pertama kalinya selama 9 tahun berumah tangga, suami mengajak saya bercuti sempena hari lahir saya. Tak semena-mena sebulan yang lepas suami kirimkan satu image - paparan skrin cuti yang telah dipohon pada 23 Oktober. Jadinya saya pun ambil cuti sama..tapi tiada perancangan apa aktiviti hari itu. Rupa-rupanya suami dah ada perancangan tersendiri..pagi-pagi lagi dah bersiap-siap uruskan perhantaran anak-anak ke sekolah dan taska, kemudian terus bersarapan di McD. Tak penah-penah breakfast di McD..semalam baru pertama kali..heheh.
 
Kemudiannya menguruskan hal-hal berkaitan dengan bank. Syukur Alhamdulillah saya sudah bebas daripada perbankan konvensional insya-Allah. Lama dah sepatutnya dilunaskan hutang-hutang seperti ini tapi tetap bersyukur di hari yang istimewa ini Allah izinkan ia berlaku..Alhamdulillah terima kasih Allah
 
Seterusnya suami bawa saya ke Petaling Jaya, kononnya mahu beli memory card telefon bimbit dia. Kebetulan ada panggilan daripada Mama, saya tidak masuk terus ke dalam kedai. Perbualan dengan Mama di luar kedai santai-santai sahaja, berkisar tentang Raya Haji yang bakal menjelma. Di belakang Mama terdengar suara Abah berbisik, "Selamat Hari Jadi"..hehe baru Mama teringat hari tu hari apa..hehe..It's OK Mama, dimaafkan sebab banyak lagi perkara lain yang Mama kena fikirkan, nak nak raya dah nak dekat ni..:D. Selesai perbualan telefon, saya terus masuk ke kedai, dan terus suami tanyakan mana satu pilihan hati..Subhanallah, rupanya nak belikan telefon baru untuk saya. Ok lah..menjadi surprise awak Yang..tak sangka awak ada plan cemni..saya ingatkan nak belikan jam tangan aje..sekarang ni hidup tanpa jam tangan sebab semuanya dah tak boleh pakai lagik..padanlah malam sebelumnya sibuk berwassup sana sini, tapi tak kasitau pasal apa..:P. Terima kasih Yang..syukur dengan rezeki yang Allah beri melalui awak..
 
Sementara menunggu si pemilik kedai set up kan telefon baru, saya perasan ada satu message daripada Abah..ucapan daripada Abah rupanya..entah kenapa hati saya tersentuh dengan kata-kata Abah..bergenang air mata, cepat-cepat saya sapu sebelum yang lain perasan. Terima kasih Abah, Abah jarang lupa harijadi anak-anaknya..dan yang paling saya hargai doa yang Abah titipkan untuk saya. Biarpun ringkas, tapi cukup bermakna..anak mana yang tak mengharapkan doa daripada emak dan ayahnya..
 
Kami kemudiannya ke Sogo..niat asal nak habiskan voucher yang rasanya sudah hampir tamat tempoh yang bernilai lebih kurang RM 100+ lagi hasil membeli belah untuk Aidilfitri yang lepas. Bila tiba waktu membayar, baru tersedar rupanya sudah pun tamat tempoh 9 hari lepas..Ya-Allah..tak perasan langsung. Ye saya dipersalahkan sebab tidak ambil pusing sebelum ni..namun kami sedar, itu bukan rezeki kami..sedikit sahaja yang Allah ambil semula sedangkan sudah banyak yang Allah beri. Syukur Allah ambil semula kerana yakin Allah bersihkan bahagian mana yang mungkin tanpa kami sedari tidak kami peroleh dengan cara yang baik..Setelah dapatkan perfume untuk en suami, kami terus ke sini untuk makan tengah hari..
 
Gambo pertama snap dengan phone baru..:D..hmm apesal tak snap gambo si yang membeli phone tu eh? heheh
 
Walaupun perut sangat-sangat lapar..hidangan yang diorder tak mampu nak dihabiskan. Tak sangka pulak yang diorder itu datang dengan sangat banyak..memang kami berdua ni perut Melayu..tak mampu nak abihkan
 
Ada lagi satu hidangan roti belum sampai waktu ni. Bila dah sampai tak ingat plak nak snap..heheh..lapor!
 
Hidangan ni akhirnya terpaksa ditapau..syukur Alhamdulillah dengan rezeki yang Allah bagi ni, dapat jugak berkongsi dengan anak-anak yang tak dapat bersama dengan kami di restoran. Pulang rumah saya suapkan kakak makan, memang berselera sungguh la dia kalau mama yang suapkan..si kecik Aisy tak mahu makan, puas dikejar satu rumah tak mahu..lagi suka susu formula dia daripada nasi ni.
 
Itulah destinasi terakhir kami sebelum pulang ke rumah..biarpun simple..saya rasakan cukup-cukup bermakna. Maklumlah bukan tradisi kami untuk bercuti sempena hari jadi sesiapa..sangat bersyukur kerana dapat habiskan waktu sehari bersama suami.
 
Jadinya haruslah saya catatkan di sini semoga ingatan ini kekal..dan buat bekalan untuk saya sentiasa ingat apa yang pernah en suami berikan pada saya yang saya tahu sebagai tanda terima kasih dia pada saya. Terasa dihargai dan rasa syukur ini saya pulangkan pada yang Esa, kerasa sesungguhnya dia lah yang menggerakkan hati suami untuk bercuti dan ingin menghabiskan waktu sehari bersama saya. Benarlah kalau kita laksanakan tanggungjawab kita sebagai isteri, sebagai ibu di rumah dengan ikhlas kerana Allah (saya tahu memang sangat susah..memang kena paksa diri..ye saya memaksa diri saya untuk ikhlas), Allah akan berikan balasan yang sangat-sangat tak disangka-sangka. Biar pada pandangan yang lain nampak simple, tapi di hati saya cukup-cukup bermakna. Terima kasih Allah atas nikmatMu yang tak terhingga ini..
 
Malamnya pula, kakak berikan saya hadiah yang dibalut kemas ini..
 
 
 
Maklong dan Ucu..sila teka apa isi kandungan hadiah ini..cer teka cer teka..hehehehe

 
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
 



Ini lah hadiah favourite kakak untuk Mama dan Ayah..Ayah hari tu dapat buku dan pen warna biru..hehe..Terima kasih sayang..Mama hargai sangat usaha kakak nak belikan Mama hadiah..You are such a thoughtful kiddo..thanks to Allah you inherit this from Ayah..kalau ikut Mama..memang fail..:P 
 
 
Akhirnya sebelum menutup tirai, kepada en suami..terima kasih daun keladi..ada rasa bersalah di dalam hati ini sebab saya tak mampu nak rancangkan sesuatu yang dapat menyentuh hatinya pada hari jadi yang lepas. Saya berharap dengan diri saya sendiri atas bantuan daripada Allah, saya dapat terus laksanakan tanggungjawab saya sebagai isteri dengan lebih baik daripada sekarang. Saya mahu redha suami kerana redha Allah adalah pada redha suami..
 
TERIMA KASIH YA RABB!
 


2 comments:

CT said...

So sweet Hafez n Alysa....nikmat yang tak ternilai dari Allah kan...:) Alhamdulillah, am happy for ya...

Again, Happy birthday Ayni!!!

asz said...

TQ CT..i am blessed..insya-Allah..:D