CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday 30 December 2011

Last day of work for 2011..welcome 2012

It's the last day of work for 2011..how time flies..aci dak kalo ari ni nak focus mind set tuk next year aje? nak kemas2 barang2 kat meja opis ni..nak buat mana2 yang patut..dengan harapan tahun depan nak make sure meja opis ku ini sentiasa kemas dan teratur, especially b4 balik umah..so pagi2 datang tgk meja kemas..sejuk rasa ati. dok usha meja2 orang..apesal ek lawa2 je? Apesal meja opisku tak lawa? hik hik..that could be one of my azam next year la kut eh?

Ooh by the way, alang2 dah nak masuk 2012, soklan tipikal org2 selalu tanya apa azam tahun baru ni? hihihi..so saya pun cuba la nak menjawab soklan tu sendiri..yg terlintas di kepala..tak payah tunggu nak tahun baru, baru nak berazam bagai..rasa nak buat terus je buat tak kira masa..selalu terbaca kata-kata hikmah tak ingat daripada siapa, kalau nak berbuat baik, jangan tangguh-tangguh. Takut tak sempat buat baik, nyawa dah terpisah daripada badan..

Anyway, syukur pada Allah kerana kita masih diberi ehsannya untuk bernyawa pada hari ni..bermaksud kita masih diberi peluang untuk perbaiki diri sendiri. Jadi apa salahnya kita gunakan kesempatan tahun baru untuk muhasabah diri ye dak? Lets move one step behind and see what we have achieved so far and what we want to do next..yang penting, bak kata Prof Muhaya kena banyak syukur..syukur dengan apa yang kita ada..<ooh..tetiba rasa diri tak cukup bersyukur lagik..>

Ada satu tips, yang saya sebenarnya dah lama nak share, dan utk peringatan diri sendiri..apa pun yang terlintas di pikiran kita, kita nak achieve tahun depan..penting sekali kena TULIS. Yes tulis..and byk pakar motivasi cakap kena tampal biar hari-hari nampak..Tapi yang saya pegang, tak tampal pun takpe..hihih..berdasarkan kursus yang pernah saya pegi sebelom ni < terima kasih companyku> saya percaya bila kita tulis dan listkan "what I want to have", "who I want to be" "what I want to do" insya-Allah minda bawah sedar or minda segar kita akan push diri kita tuk capai apa yg kita tulis tu. Kan minda segar kita sangat2 powerful...95% minda kita dikawal oleh minda segar..selebihnya baru minda sedar..Analogynye seolah-olah kita tgk ice burg..kat atas nampak skit je, tp kat bawah tu..uish kemain besar..<mcm la penah tgk iceburg ye dak?..hihi> Jom kita sama-sama list down apa kita nak tahun 2012 nak?

Tahun lepas saya ada buat list..tak tau pi mana dah list tu. Teringin nak tengok balik... Saya dapat rasakan 2011 ni tahun yg amat bermakna buat saya..sangat2 bersyukur sebab Allah beri saya kesedaran, beri saya peluang ke majlis-majlis ilmu..yang byk membuat saya berfikir dan muhasabah diri..banyak kesedaran namun untuk melaksanakan perubahan itu bukan mudah. Namun saya percaya, kita tak boleh putus asa..bak kata ustaz saya, teruskan usaha nak buat baik, jgn putus asa..biar syaitan sahaja yang putus asa! :D best kan kalo cemtu..?

Ooh, saya belom buat list lagi tuk 2012, satgi nak buat..saya akhiri entry saya hari ni dengan satu article ada org post kat wall Prof Muhaya..saya sangat2 suka! Hayatilah..:D <apesal saya tak pandai tulis macam die ni ek..?>

------------------------------------------------------------------------------------------------------


It's end of the year & we see the Most Common Phase
"What is your New Year Goal? Dream Big Dream Big" :))


I used to review my goals yearly
& Write long To Do List to prepare for the New Year
...
My Past Success Mentors taught me
Dream Big, Have a Big Goal
Create your Dream Board
Paste everything you WANT there
Your Dream House, Dream Car, Dream Vacation

My Current Success Mentor Teaches me
something Simple Yet Profound :)

As I reflected on His Sayings, I realized ...

There is No New Year Goal
when Every day and Second
our Goal is only for Allah,
From the day we are born till we die,
There is only One Goal - Allah

The Tools to Reach Allah may Differ
Study
Get Married
Have Kids
Set up a Business
Learn a New Skill
Go to Hajj
Travel
The List goes on and on

But the Goal Never Changes
All Done for Allah

There is no Bigger Dream
Than the Dream of Being with Allah in Jannah

So what is your New Year Goal? *)


www.facebook.com/SoulDetox

No comments: