CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday 26 July 2011

Kelulusan & Pekerjaan..

Dari kecik2 kite selalu disogok ngan soklan "Nanti besar nak jadi apa?" Dgn kata lain, cita-cita kita la tu..dulu masa saya sekolah rendah, kena isi form cita2 nak jadi apa tetiap tahun dari darjah satu sampai darjah enam..nak tau ke cita-cita saya dulu apa? Segan plak che'nak habaq..hahah..serious segan..

Iye la, dolu-dolu masa kecik, apa yang nampak depan mata je la bole nak dijadikan rujukan..betoi dak ramai org dulu cita-cita nak jadik doktor? cikgu? heheh..itu kira tipikal la kan..saya dulu2 sebab mama saya kerani, pernah la saya tulis dlm kad tu, nak jadi kerani..pastu sebab suke tgk mama guna type writer, tulis cita-cita nak jadik typist..hihihi..pastu konon2 suke nyanyi sebab perasan suara sendiri sedap..tulis nak jadik penyanyi...adoi yai..mujur tak jadik betoi2..astaghfirullahalazim...(p/s: syukur tak jadik penyanyi..) sungguh rendah cita-cita daku..tp bila dah besar skit, kunun dah pandai..paling hebat tulis nak jadi cikgu..hebat skit jadi lecturer..

Itu sume kenangan kanak-kanak..sume tu dah tak ke mana. Kenapa saya cite pasal cita-cita plak ni? Sebenornye nak cakap mende lain..nak cakapnye, bila ada cita-cita, baru kita tau nak amik jurusan apa masa belajar kan? Disebabkan saya ni mmg tak dak cita-cita yang saya betoi2 passionate sgt nak jadik, saya main ikut belasah je amik jurusan ape2..hihii..sudahnya, saya amik course engineering..oo skang ni cik asz engineer la ye? Ooooo..tidak tidak! Saya keje takde kaitan langsung ngan course yg saya dah ambil..

Tp entah kenapa, saya tak kisah langsung bila company kesayangan saya ni, letakkan saya kat tempat ala2 marketing..jaga product..yang tak dak kaitan langsung ngan kelulusan saya..apa yg bos saya suh buat, saya buat aje..search sana, search sini, tanya org sana sini..dari situ saya banyak belajar..dan bole deliver ape yg bos saya nak..maklum la masu tu semangat lagi baru masuk keje..dan itu sume berterusan sampai la skang ni..lepas 9 tahun jaga product, hati teringin nak buat mende lain..so terus pusing 480 darjah (nak katanya bukan dlm lingkungan 360 darjah..dah kuar orbit pun..hihi) skang saya buat keje lain plak..yg langsung takdak kaitan ngan keje lama..jadi apa pengajaran yg saya dpt di sini?

Nak katanya,  kalo kita dah ada kelulusan engineering, tak semestinya musti jugak nak kena jadi engineer..itu sume tak penah ada dlm kamus hidup saya. Apa yg penting bagi saya, ialah attitude diri kita. Kalo kita positive, attitude bagus, suka nak deliver keje ngan elok, org letak kita kat mana pun, kita bole survive. Itu sume berbalik pada diri kita sendiri..saya kalo nak pilih staff, saya tak pandang langsung apa bidang apa kelulusan dia..saya lebih minat nak cungkil attitude dieorg.kalo dah jumpa attitude yg bagus and kebetulan jurusan die bersangkut paut dgn bidang yg nak keje ni..saya kira itu satu bonus buat saya..

So adik2 (eh adik2 ke yg baca blog saya ni..heheh)..di zaman skang ni, jgn terlalu nak memilih keje..mana2 yg datang, ambik dulu..cuba dulu keje..insya-Allah kalo kite ikhlas, duit gaji yg kite dpt pun berkat, and as a result hati kita pun senang..spt yg saya share kan kat sini hari tu. Lagi satu, kalo kita tak de kelulusan dlm bidang2 lain tp kita sgt2 minat nak involve dlm bidang lain tu..tak de salahnya kita cuba buat..cari jln, atur strategy..percaya atau tak, bila kita buat mende2 yg kita suka, yg susah akan jadik senang..betoi tak?

So kesimpulannya, kelulusan kita ni hanya la satu tiket utk kita melangkah ke alam pekerjaan..itu sahaja..

No comments: